maanantai 23. kesäkuuta 2014

Reno ja Washington DC

Loppuviikko Renossa oli todella kiireinen ja vietimme paljon aikaa Ifye- konferenssissa jossa oli paljon vanhoja ifyeitä. Teimme jokaisen maan edustajat oman maa esitelmän jota kaikki olivat kuuntelemassa. Tutustuttiin eri maista tuleviin ihmisiin ja tavattiin myös paljon ihmisiä jotka ovat olleet Suomessa tai lähdössä nyt vaihtoon Suomeen. Renossa päästiin kiertämään hotellin viereinen amfiteatteri, paikallisen historian museo ja juna.

Amfiteatteri

Museo

Hotellin takana oli tori

Ifye konferenssin aloitusjuhla

Hotellin uima-allas viidennessä kerroksessa

Jälkiruokaa oli aina tarjolla ja paljon

Konferenssin illallinen. Huutokauppa alkamassa jossa kerätään joka vuosi rahaa eri tarkoituksiin.

Viikko meni todella nopeasti ja sitten olikin jo yhtäkkiä sunnuntai. Tutustuin moniin uusiin ihmisiin ja tietysti huonetoverini Kara on tulossa muutaman muun tytön kanssa Suomeen joten pitäkäähän heistä hyvää huolta siellä päässä.

Minua jäi harmittamaan, että en nähnyt Rodeota mutta ensi vuonna voi palata takaisin ja nähdä sen ja kaiken mitä ei kerinnyt näkemään vielä. Tavoitteena tällä reissulla olisi löytää bootsit ja cowboy hattu. Hotellin baarissa Gilley'ssissä oli viikonloppuna esitanssijat ja yhdellä heistä oli sellaiset hapsulliset mustat bootsit. sellaiset aion vielä jostain metsästää.

Sunnuntai aamuna oli aikainen herätys 4.30 kohti lentokenttää josta aloitettiin Elisan kanssa matka kohti Virginiaa. Ensin lennettiin monien muiden kanssa Coloradon Denveriin ja siellä vaihdettiin kaksin konetta kohti Washingtonia. itsehän en oikein pidä lentämisestä mutta nyt siihen on totuttu urakalla vaikka Ilmaston muutokset ja aikaerot saavat oman kehon tuntumaan tosi vieraalta. Suosittelen lentosukkia pitkille lennoille ja välillä kannattaa jaloitella ettei ihan puudu istumiseen.

Lämpötilat ovat olleet reissun aikana sellaista 30 asteen luokkaa. Suomessa en meinaa selvitä niistä ollenkaan mutta täällä ne eivät tunnu niin pahoilta. Onneksi kaikkialla on ollut sisätiloissa niin hyvä puhallus, että meinaa tulla ihan kylmä. Yöt ovat muutenkin pimeitä ja kylmempiä täällä kuin Suomessa helteellä että se tasapainottaa hyvin kuumia päiviä.

Koneessa menossa Kohti Denveriä

Denverin lentokenttä. Monia kauppoja ja sain tietää Karalta jo koulutuksessa, että crocsit ovat Coloradosta eli lentokentälläkin myytiin myös niitä.

Illalla saavuttiin Washington Duellesin kentälle ja Virginian koordinaattori Dotty oli meitä vastassa. Hänen ystävänsä haki meidät autolla ja menimme hänen luokseen illalliselle. Tämän jälkeen saimme kierroksen keskustan nähtävyyksistä pimeällä jollain paikalla liikkuu hyvin paljon turisteja. Paikat olivat täynnä turisteja ja turistibusseja. Paikat olivat kyllä pimeällä niin kauniita etten yhtään ihmettele että kierroksia tehdään myös pimeällä. Kuvassa näkyy Washington Monument.

Lincoln Memorial

White House

Illalla päästiin nukkumaan ja nukuttiin tosi hyvin edellisen yön vähien yöunien takia. seuraavana aamuna lähdettiin kiertelemään museoita ja Washington DC :tä kävellen. Valitettavasti parhaimmat kuvat ovat kamerassa josta en niitä saa siirrettyä tälle IPadille mutta muutamia kuvia olen muistanut ottaa myös tällä vaikka laatu ei ole kovin hyvä.

National Museum of Natural History

Reissussa pitää nähdä paljon ja kokea mutta pitää myös muistaa levätä välillä että jaksaa

Mineraaleja eri muodossa

Capitolilta pois päin kävellessä oli kauniit maisemat

The Capitol of the United States

Capitol oli iso rakennus ja turisteja oli valtavasti. Pääsimme pienelle kierrokselle kahden maissa ja auditoriossa katsoimme ensin filmin ja sen jälkeen porukka jaettiin viiteen ryhmään. Jokainen ryhmä sai oman oppaan ja jokaiselle jaettiin kuulokkeet, että isossa tilassa missä oli paljon ihmisiä jokainen kuuli oman oppaan selostuksen.

Kävellessämme takaisin kohti katua joka oli täynnä erilaisia museoita syötiin myös pienessä ns. Drive in MC donaldsissa johon siis mentiin kävellen. Se oli sellainen kolmen luukun koju kadulla. Ruuat meinasi tulla syömään kesy orava ja pikkulinnut mutta onneksi oltiin nopeita ja nälkäisiä syöjiä ja kerkesimme ensin. Isoja Museoita oli niin paljon, että kerkesimme nähdä vain kaksi päivän aikana ja niistäkään emme nähneet kaikkea. Hieman siis eri koko luokkaa mihin on Suomessa tottunut. Vaatisi varmaan viikon käydä kaikki kunnolla läpi täällä. Museot olivat siis kadun varressa vieri vieressä molemmin puolin ja välissä oli iso nurmialue. Tätä kutsuttiin nimellä Mall ja heti meille kerrottiin että kaikki luulevat sitä ostoskeskukseksi kun niitä kutsutaan nimellä Mall.

Illalla päästiin takaisin Barbaran luokse missä syötiin loistava illallinen. Opin syömään myös maissia ja brownieta. maissi oli todella hyvää ja sitä kuulemma myös ihmiset paljon kasvattavat täällä.
Kaikki täällä tapaamamme ihmiset ovat olleet nuoruudessaan Ifye- vaihdossa joten todella saman henkisiä ihmisiä kuin me, jotka matkailevat paljon. Meillä on riittänyt paljon puhumista kokemuksista ulkomailla ja on ihanaa kun ympärillä on ihmisiä jotka ymmärtävät millaista on olla ifye ja totutella uuden maan kulttuuriin aikaeroineen päivineen.

Huomen aamulla alkaa viiden tunnin ajomatka kohti isäntäperheitä. Ymmärsin että siellä on myös tulossa jonkinlaiset ratsastuskilpailut joissa tulen olemaan apuna. jännityksellä odotan mitä tuleman pitää.